warmoes

Warmoes

Beta vulgaris var. cicla

Een gemakkelijke en snelgroeiende vergeten bladgroente met stengels in diverse kleuren wit, rood of geel. Mooi, lekker en en gezond! Warmoes (en snijbiet) behoorden vroger tot de ‘ganzenvoetfamilie’, nu tot de ‘amarantenfamilie’ samen met spinazie, suikerbiet en rode biet.

Het is een bladgroente met een diepe aardse smaak. Het heeft een knapperige stengel en malse bladeren. Snijbiet en warmoes worden soms als synoniem gebruikt, maar warmoes heeft minder blad dan snijbiet en snijbiet heeft dikkere nerven. De bladeren kan je gebruiken zoals spinazie. Warmoes is wat milder van smaak, maar slinkt minder dan spinazie als je het stooft. Warmoes bevat natrium, kalium, fosfor, magnesium en vooral ijzer en calcium. Rijk aan vitamine C en B9 en bevat provitamine A. Het levert je 21 kcal per 100 gram. Warmoes heeft zelfs een hoger ijzergehalte dan spinazie.

Opgelet: Eens bereid mag je warmoes, net zoals spinazie, niet opnieuw opwarmen vanwege het hoge nitraatgehalte. Warmoes kan je best zo snel mogelijk bereiden, het bewaart niet zo lang in de frigo. 

Warmoesgerechtjes:
– gestoofd met gerookt spek en/of met eieren in een omelet
– bij een visgerecht met witte saus en een vleugje citroensap
– in stoofpotjes
– in bladerdeeg met fetta of blauwe kaas
– de stengels in een groentetaart
– gewokt met knoflook
– gekookt met roomsaus
– in aardappelpuree met wat muskaatnoot
– de blaadjes rauw in een slaatje
– in pastasaus
– in lasagne

Tip: Te veel warmoes? Vries hem dan in. Haal de bladeren van de stengels, snijd alles in stukken, blancheer 3 min in een grote pan met gezouten kokend water. Afspoelen met koud water, uitlekken en de diepvries in!